Varoddbrua – Lundsbrua

Skjermdump fra Norgeskart med .gpx-spor inntegnet. Trykk på bildet for større versjon. Se også ruten tegnet inn på Google-kart med interessepunkter: http://kristiansand.kyststi.no/

Start: Vige busstopp

Første etappe begynner røft fra E18 med både trafikkstøy og industri. Heldigvis er det ikke så langt til du kommer inn i skogen. Du følger asfalt forbi Shell-stasjon og innover i industriområdet. Vinner litt høyde opp på en parkeringsplass, og så går du inn i skoge. Dessverre ikke noen sti helt i starten, og det er litt bratt opp til en stolpe. Her kommer du inn på stien til Ringknuten – og selv om det er en blindvei på denne uoffisielle kyststien, så er den absolutt verdt et besøk.

Utsikten fra Ringknuten mot byen – Odderøya med TV-tårnet i bakgrunnen. Foto: Lars Verket 2021

Herfra følges sti gjennom skog ned til Kongsgård allé. Her blir det igjen litt asfalt, og vi har tegnet inn en omvei ut på en stor plass. Ytterst her har du god utsikt mot havneområdet. Så krysses Prestebekken, og du følger denne bort til et nytt lite utsiktspunkt. Herfra går du på grus ned til Start fotballstadion, og følger sti inn i skog igjen. Denne er ikke veldig lang, og du kommer ned i bebyggelsen i Marvika. Her kan du gå foran alle husene helt nede ved vannet. Redningsselskapet holder til her nede hvis det ikke er is. Om sommeren kan du også få kjøpt en matbit her nede ved vannet.

Marviksveien følges gjennom skogen, og du tar til venstre ved et stort lager. Så følges sti ut til tuppen av Gleodden. Her har du fantastisk utsikt, og på fine dager kan det være en fin lunsjplass. Trapp ned til badested, og videre forbi Bertesbukta og Kuholmen båthavn. Også rundt Kuholmbukta kan du gå helt nede i vannet, men du må til slutt inn i bebyggelsen. Så får du et skilt med «Utsiktspunkt» til venstre, og vi kan absolutt anbefale det. Ikke lange strekket og mange høydemeterne, men en utrolig utsikt!

Fortsett Snorres gate og så inn Kuholmsveien. Følg denne til du får skilt til Friområde på høyre side. Følge denne stien inn til brygge, og gå langs denne og opp trapp. Etter dette er det bare å følge svabergene rundt odden, og over en kolle. Her ser du et hvitt eldre hus, og stien går ut til høyre for dette. Deretter blir det et stykke på vei gjennom bebyggelsen til et nytt utsiktspunkt dukker opp – skilt til venstre: «Trolla«. Denne avstikkeren er også vel verdt et besøk! Utrolig utsikt utover byen, og ikke minst spennende historie. (Området tilrettelegges med trapper og rekkverk våren 2021.)

Utsikt fra Trolla. Blomma i forgrunnen mellom Galgebergtangen og Kuholmen. Til venstre for solnedgangen ligger Odderøya. Trykk på bildet for større versjon. Foto: Lars Verket (2021)

Vel nede fra Trolla er det litt mer asfalt før det blir flott sti ned til Blomma. Her kan du ta et bad, eller fortsette videre langs på sti og svaberg helt bort til utløpet av Otra. Så blir du igjen tvunget tilbake til vei, men det eksisterer noen gamle planer om å følge Otra her (se i bunnen av artikkelen).

Galgebergveien går over i Gabriel Scotts vei og så ned Prestvikveien ned til Otras Bredd. Herfra kan du følge gangvei helt nede langs vannet foran Høivold brygge og helt bort til Lundsbrua. Hvis du ikke vil fortsette rett på etappe 2, så kan du her finne stoppestedet Kvadraturen skolsenter et kvartal unna der Lundsbrua slutter (på høyre side av bygget med Q42-logo).

Lengde: ca 9 km

Forbedringspunkter/utforskning

• Gjeldende planer innebærer at Ringknuten skal sprenges vekk for å lage enda større plass til fremtidig havn. Toppen er 78 meter høy, så la oss håpe at utvidelsen kan skje under bakken som haller – og at ikke dette grøntområdet forsvinner. Selv om det ikke er en stille plett på jord, så er det fin utsikt her oppe.
  • Mellom Start Stadion og ned til vannet, og videre derfra bort til skogen, er det mye på gang. Viktig å sikre trasé for Kyststi i dette området, uansett hva som bygges her.
  • Når du forlater svabergene på Kuholmen kan du se bortover til nye svaberg. Her virker det noe privat, men kanskje er det potensiale til å føre kyststien enda nærmere vannet? I alle fall er det veldig fint på svabergene i dette området.
  • Det finnes også planer om å la kyststien gå langs Otra lenger nordover, slik at en ikke trenger gå inn i bebyggelsen før ved Prestvikveien. 15. januar 2014 sendte Galgeberg Vel to dokumenter til Parkvesenet i Kristiansand kommune: Kyststi og sansepark – og Kart med illustrasjoner. Dette vil kreve noe tilrettelegging og forhandling.