Samsen – Kjos

Skjermdump fra Norgeskart med .gpx-spor inntegnet. Trykk på bildet for større versjon. Se også ruten tegnet inn på Google-kart med interessepunkter: http://kristiansand.kyststi.no/

Start: Bellevue busstopp (v/Samsen)

På denne etappen får du natur og industri om hverandre. Noen litt lengre transportstrekk, men også noen overraskende og fine grøntområder.

Hvis du kommer med buss til Bellevue følger du gang- og sykkelvei ned mot byen, og krysser under veien og kommer opp ved Samsen. Følg gang- og sykkelvei opp Møllevannsveien noen meter før du krysser over opp veien med navnet Bellevue. Så tar du etterhvert inn veien Dueknipen til venstre, og følger denne til endes. Da kommer du til et skogsområde, og her går du etter få meter til høyre på grusvei. Denne kommer opp til et vann, og her går du ut på demninge på høyre side av vannet, og følger sti til toppen av Dueknipen. Her er det benk og nydelig utsikt:

Utsikt fra Dueknipen med havna i forgrunnen og Odderøya i bakgrunnen. Trykk på bildet for større versjon. Foto: Lars Verket (2021)

På vei ned igjen fortsetter du sti rundt Dueknipen, og kommer ned på andre siden av vannet. Ikke gå videre over demning, men følg sti ned til grusvei igjen. Denne følger du til der du startet, og tar så bratt ned til høyre i en trapp. Stien går i en dal ned til E-39, som krysses på gangbro ned til en bensinstasjon. Herfra er det et ganske langt strekk på gang- og sykkelvei forbi Falconbridge og Hennig Olsen. Når du har passert Hennig Holsen kan du ta sti ned til vannet og brygger. Følg vannkanten bort til Myren gård, og legg merke til så forskjellige landskap du har passert allerede på denne turen!

Etter Myren gård kommer du ut på Fasanveien, og følger denne til Svandamsveien. Denne følges til friområdet helt i øst. Her kan du ta en rast eller et bad. Etter friområdet tar du av til venstre opp Konsul Wilds vei. Når du får J.P.Johnsens vei til høyre, så går det sti inn til venstre merket «Friområde». Følg denne inn i skogen. Nå får du et relativt langt stykke i fint skogsterreng, og kommer ut ved en gapahuk som brukes av en nærliggende barnehage. Den er klemt sammen mellom to industriområder.

Gapahuken som står rett før industriområdet. Foto: Lars Verket (2021)

Herfra følger du Fiskåveien, og holder til venstre over parkeringsplasser og ned gangveier og trapper til du kommer til barnehagen. Hvis den er stengt kan du gå igjennom – ellers holder du til høyre og går igjennom en port der og ned på en stor åpen slette. Så er du nede på Lumberveien, og holder deg til venstre ut på Lumber brygge. Følg denne nesten helt ut, og rund rundt stor bygning. Da kommer du til avgangsstedet for båt ut til Bragdøya – se etappe 6.

Gå over parkeringsplassen mot Jaktodden. Her er det for tiden stor byggevirksomhet, men av tegningene ser det ut til at det skal bli fint å gå langs vannet når det er ferdig. Nå runder du istedet opp mellom de to siste industrihallene, og følger veien Lumber Brygge litt tilbake. Så over en parkeringsplass til venstre og inn på Lumberveien, til venstre igjen to ganger, og inn på Lumberodden. Så høyre igjen og inn på sti. Stien kommer ut i et grøntområde, og du følger så Jaktoddveien ned til vannet igjen. Her får du Pers Have til høyre. Når du kommer til båtplassene i Auglandsbukta fortsetter du å følge vannkanten. Når du vender sydover er det fint tilrettelagt sti langs vannet, og videre på sykkelsti til Storeneset. Dette er et fint lite friområde med gode muligheter for bad, soling og overnatting. Her kan du gå en rundtur, og har muligheten til å benytte toalett.

Så blir det samme vei tilbake før du krysser under Vågsbygdveien på gang- og sykkelvei og følger denne inn til en fotballbane. Etter denne kommer du tilbake langs Vågsbygdveien igjen, og følger gang- og sykkelvei bort til bussholdeplassen Vågsbygd bedehus.

Lengde: Ca 10 km

Forbedringspunkter/utforskning

• Myrbukta ved Myren gård: Sjekke om det er mulig å gå ned til bukta og ut på veien som går nærmest den.
  • Jaktodden – her blir det spennende å se hvordan det ser ut når utbyggingen er ferdig. Uansett hva de gjør vil du måtte innom Jaktoddveien, men kanskje blir det mulig å følge mye nærmere vannet her.
  • I industriområdet der Fædrelandsvennen holdt til før er det store byggeplaner for boliger. Det gjør grøntområdet syd av Fiskåtangen enda viktigere. Der stien kommer ut mellom to industriområder kunne man kanskje til og med tenke seg en tilbakeføring av grøntareal?. I alle fall av området i nord (til høyre for stien)?
  • «Pers have» er et område som ligger til høyre for stien rett før du kommer ned i båthavna i Auglandsbukta. Her er det planer om litt av hvert, og et utkikkspunkt. Litt skilting her hadde vært fint.