Romsviga – Høllen

Skjermdump fra Norgeskart med .gpx-spor inntegnet. Trykk på bildet for større versjon. Se også ruten tegnet inn på Google-kart med interessepunkter: http://kristiansand.kyststi.no/

Start: Romsviga (bussholdeplass)

Hvis du kommer med buss går du av på Romsviga – rett ved veien ned til til Romsviga. Her er det også stor parkering. Turen starter med å gå ned til bebyggelsen og ned til brygge. Så følger du sti opp til den blåmerkede stien, og følger denne til Helleviga.

ROMSVIGA: Eies av fylket. Mye historie – ta turen innom. Fine badestrender også.
Foto: Lars Verket (2021)

Når du passerer Helleviga har vi valt å følge en sti nærmest mulig vann, og så følge svaberg på sydsiden bort til den flotte badebukta. Her går du opp en trapp, og kan legge inn en fin tur helt ytterst i SV, før du tar nordover – fortsatt litt på utsiden av hovedsti. Etterhvert kommer du inn på gruset hovedsti, og følger denne til det går sti ned på parkering.

KYSTSTI: Mellom Romsviga og Helleviga passerer du dette partiet med godt tilrettelagt sti.

Fra den andre parkeringsplassen går det fint opparbeidet sti gjennom skogen opp til veien. Denne slutter bare i veikanten til Langenesveien, men du kan gå videre et lite stykke på privat vei og gjennom en svartmalt port. Så er det slutt på muligheter til å gjemme seg unna Langenesvegen, og vi følger denne bort til sti ned til vnstre før P-plass til Vestre Paradis.

Her kommer du ned i et bryggeanlegg, men det er godt merket ut til friområdet som altså heter Vestre Paradis. Området fra Romsviga til Helleviga har teltforbud (forbud mot overnatting), men i Vestre Paradis ble dette lovlig fra 1.5.21. Området er ganske lite, så det er kanskje ikke så veldig aktuelt.

Så kan du velge om du vil gå langs svabergene, eller opp til gapahukene. I enden av svabergene går det sti opp mellom hytter. Her er det mange stier, så det er nyttig å sjekke sporet for å velge riktig. Først går du rett vekk fra svabergene mellom to hytter, så følger du stien rundt den røde hytta til venstre, og tar 90gr høyre opp gruset sti. Denne kommer etterhvert inn på grusvei, og på toppen av bakken er det asfalt. Følg asfaltvei ut av Krageviga og ned på Langenesveien.

Her krysser du veien, og etter 20-30 meter tar du sti ut til høyre for å gå på svaberg/sti inne i skogen. Litt utydelig sti tilbake til Langenesveien som krysses igjen, og inn i området merket svaberg. Vi anbefaler deg å ta med deg hele dette, og så følge vannkanten tilbake til parkering.

Herfra går det sti inn i skogen, og så har vi lagt en runde på svabergene på Kileneset. Ta inn i skogen igjen i vest, og så kommer du ut på Langenesveien igjen som du krysser og går inn i friområde på nordsiden av veien. Her er det badestrand, benk og toalett. Stien fortsetter ned til vannet, og går etterhvert opp til veien igjen.

KANAL: Rona – her går det kanal inn i Ytre Kilen. Fint avbrekk på en ellers kjedelig (men trygg!) sykkelsti.
Foto: Lars Verket (2021)

Fra der du kommer opp på veien er det gang- og sykkelvei langs Langenesveien. Fortsett nedover mot kanal under veien. Følg gang- og sykkelvei nesten til Kiwi. Her går det en bratt sti opp til venstre etter bussholdeplass. Følg denne veien sørover, og ta så inn Pålsnesveien vestover. Rett før du kommer ned til vannet slutter gang- og sykkelsti, men her er det lite trafikk.

I enden av Pålskilen tar du nesten rett N mellom husene, og kommer etterhvert inn på sti som følgens til neste vei. Følg denne litt, før du tar ny sti som går til neste vei. Denne krysses også, og da er du inne i skogen. Gå å i bakkant av hytter mot Kverhusvannet.

SKILT: God skilting rundt Kvernhusvannet, men ikke noe piktogram for kyststi.
Foto: Lars Verket (2021)

Kvernhusvannet har turløype (3,3km) som er gruset og mye brukt. Denne uoff. kyststien går syd av vannet. Etter kort tid kommer du til et friområde med badeplass, grill, toalett, svaberg, mulighet for hengekøye m.m.

Rett etter Kjølpeviga tar du av den grusa stien, og kommer inn bak hytter. Etter en klopp er det her blåmerket frem til grusveien som heter Krossnesveien. Den går ut til Prestebukta der fastboende i Ny-Hellesund har båtene sine.

På østsiden av veien finner vi både Sjursholmen og Krossneset som både er øst og helt syd. Vi så mørkt på å finne noen rundløyper her, men er helt klart åpne for tips! I stedet fravek vi prinsippet om å gå nærmest mulig vann, og fulgte blåmerket sti til Årosveden.

ÅROSVEDEN: Et fantastisk utsiktspunkt over en helt unik skjærgård.
Foto: Lars Verket

Etter å ha gått i bakkant av hytter og sett havet der fremme, så var det deilig å se langt utover (og over alle hytter). Herfra går stien rett sydover ned mot vannet, og du kommer inn på den stien som går rundt Årosveden. Følg denne vestover.

Lengst i vest har vi tatt med en avstikker ned til Fippevika der det er fint å bade. Her er det også en postkasse merket «Fippevikas venner». Herfra går stien mot nordvest, og etterhvert norøst inn i fritidsbebyggelse. Fortsatt mulig å følge blåmerket sti ned til Braneset. Her er det fin sandstrand og gresslette. Så kommer den blåmerkede stien opp på asfaltvei.

FIPPEVIKA: En liten skjult badeperle. Her finner du en postkasse med «Fippevikas venner».
Foto: Lars Verket (2021)

Vi følger denne et kort stykke, og tar ned en sti til venstre for å komme nærmere vannet. Videre østover på asfaltvei, og så rett nord på vei etter den som går ut til Grunnholmen. Her er det litt privat før du kommer inn på et åpent fellesområde med gress og sandstrand.

Herfra blir det litt gåing påp asfalt mot nordøst, før du tar nordvest opp på Stifjellet. På toppen her tar du andre vei til venstre, og følger denne nesten helt til endes. Rett før siste hytte på venstre hånd går det ned en sti til Åros Camping. Her er det kiosk i sesongen.

Her kan du velge å gå langs stranda, eller følge stien som går mellom den første raden med campinghytter. Så kommer du inn på en flott strandsti laget av panker som går rundt hele neset.

STRANDSTI: Fra Åros Camping til veien er det laget en strandsti på denne måten.
Foto: Lars Verket (2021)

Når du møter Årosveien er det tunnel under denne, og så krysser du Søgneelva. På andre siden følger du sykkelsti under vegen en gang til, og følger asfaltert gang- og sykkelvei sydover.

Når du dreier vestover kan du ta av på grøntområdet, og følge strandkanten helt til endes. Så har vi lekt oss litt på brygga med å følge den helt frem til Joker-butikken. Så avsluttes etappen på busstoppet

Lengde: Ca 15,9 km

Forbedringspunkter/utforskning

• Sikre trygg adkomst fra busstopp Romsviga til Romsviga. I AKT sitt kart er det en stoppeplass som heter Romsviga rett ved veien ned til Romsviga. Busskuret litt lenger opp heter på nett Vognsneset, men vi er ganske sikker på at det står Romsviga der i terrenget. Fra dette busskuret er det ikke så hyggelig å gå til Romsviga. Spør bussjåføren om å stoppe nærmest mulig.
  • Opparbeide sti på nordsiden av veien mellom der en kommer opp fra Helleviga på Langenesveien, og der P-plass til Vestre Paradis.
  • Syd for Langenesvegen når du går av før Kiwi er det flere vegstubber som er blindveier. Disse er knyttet sammen med stier, og det er særdeles viktig at disse stiene overlever/tas vare på. De fleste var godt brukt.
  • Hyttefeltene øst for Årosveden gikk vi ikke inn i (Krossneset/Sjursholmen), og en kyststi er lite sannsynlig.
  • Det er mulig å gå nærmere Prestebukta, men vi valgte altså å gå oppom Årosveden. Dette er ett av noen få steder der vi har valgt å gå litt lenger inn i landet for å få god utsikt.
  • Braneset: Her er det skiltet med blå merker litt inn sørfra, mens å forsvinner merkingen.
  • I Krageviga og i hyttefeltet før Åros camping kunne godt sti vært merket. Dette er private områder, så sånt krever avtale. Men, med sporet er det greit å finne frem og du går bare på sti i fellesområder mellom hyttene.