Hamresanden – Varoddbrua

Skjermdump fra Norgeskart med .gpx-spor inntegnet. Trykk på bildet for større versjon. Se også ruten tegnet inn på Google-kart med interessepunkter: http://kristiansand.kyststi.no/

Start: Hamresanden (busstopp)

Denne etappen begynner med mye idyll, og så øker asfaltmengden mer og mer mot avslutningen på Vige. Men, selv her har vi klart å finne grønne lunger der du kan hvile ørene litt. Hvis du ønsker å kutte inn på asfaltmengden er det også fullt mulig å busse litt mot slutten.

Fra busstoppet Hamresanden går du ganske rett nordover til du møter Topdalselva ved Hamrebrygga. Herfra får du et par kilometer helt nede ved vannet. Først langs elva, så langs Topdalsfjorden. Hele dette området heter Hamresanden, og er et kjært utfartsområde med mange sandstrender, benker og også mulighet for toalettbesøk.

Etterhvert møter du veien, men det er fin sti på utsiden av autovernet bort til en P-plass og vei opp til sykkelsti. I en krapp sving på sykkelstien rett før du kommer opp i boligfeltet er det skiltet «Privat vei – gjennomgang forbudt«. Her går det inn en gammel ferdselsveg mellom Kvernhusvika og Grovika.

SKILT: I bakken ved sykkelstien står dette skiltet, og det er ikke veldig fristende å gå igjennom fra denne siden. Men, vi har fått. innspill på at det er opparbeidet Kyststi i Grovika (umerket). Foto: Lars Verket (2021)

Skiltet er litt misvisende, da det antagelig hentyder på at gjennomgang er forbudt på gammel ferdselsveg. Men, når du nærmer deg bebyggelse kan du ta av på sti ned mot vannet. Denne er litt utydelig, men følg spor i kart. Her kommer du etterhvert inn på en kyststi som er opparbeidet av Kristiansand kommune (men dessverre ikke merket enda). Slik ser det ut når vi tok bildet mot skogen der du kommer ned i mai 2021:

Bildet t.v. viser området slik kyststien ser ut hos kommunen, og bildet til høyre viser området slik det ser ut i mai 2021. I og med at det ikke er merket, og at det er skilt på sykkelveg som oppgir at gjennomgang er forbudt – så er denne passasjen ikke lett tilgjengelig. Trykk på bildet for større versjon.
Foto: Kristiansand kommune (ukjent årstall) / Lars Verket (mai 2021)

Husene er ikke så langt unna, men her har det altså vært tilrettelagt kyststi bort til skogen. Etter å ha rundet et nes med et skilt der forsiden er fjernet (antagelig markering av friområde/skjærgårdspark), så kommer du til Grovika. Når du kommer denne veien er det ikke innlysende at det er friområde, men det er det altså.

I Grovika er det flott strand og toalett, og nedenfor toalettet går det en sti inn i skogen. Her hadde vi fått tips om å gå nærme vannet, men det er krevende med mye bratt, gjenvokst og steinur. Det riktige alternativet går oppover mot venstre allerede 40-50 meter bak toalettet, og går helt opp til Ansgarskolen. Her går du litt på plen, ned trapp og følger grussti ned til utepeis. Bak utepeisen tar du sti litt bakover ned til vannet igjen.

UTSIKTSPUNKT: Rett ved Ansgarskolen finner du dette utsiktspunktet over Topdalsfjorden. Trykk på bildet for større versjon. Foto: Lars Verket (2021)

Følg så svaberg bort til grussti, og denne frem til sandstrand. Gå over stranda, og rund neset på svabergene. Så inn på grusvei igjen, og ned på en større sandstrand. I enden av denne går du inn i skogen, eller tar en pause på et flott svaberg som stikker ut i vannet. Så følges ryggen på ganske tydelig sti i skogen, til du kommer ut ved fotballbanen.

Fortsett opp bakken på asfalt, og igjennom et stort kryss. Etter dette tar du av til høyre to ganger, og går bakover ned mot vannet igjen. Her er det et flott opparbeidet friområde med strand, svaberg og toalett. Området kalles Piningen, og er velkjent i byen. Veien går over i grusvei, og du kan følge denne inn i skogen. Etter en stund er det en avstikker til høyre ned til et par gressletter. Hvis du følger grusveien helt til endes finner du et bord og noen svaberg.

PININGEN: Her finner du både svaberg og sandstrand. Toalett og benker. Da vi var innom fristet det ikke så mye med et bad, men det var vått nok! Foto: Lars Verket (2021)

På veien tilbake gikk vi av til høyre og inn til en port. Herfra er det sti tilbake til stranda. Hele eiendommen her er inngjerdet, så det er potensiale til en større rundløype. Så må du samme vei tilbake opp til (nesten) hovedveien. Du kan nemlig ta av til høyre før du kommer opp på Vigvollåsen mellom to hus, og følge sti på gress ned til en mye mindre vei som går langs jordbrukslandskapet. Strekningen videre gir et spennende bilde av Kristiansand – det er også en jordbrukskommune med jorder så nærme sentrum!

Etter en stund tar vi ned Hånestangen, og følger denne veien til endes. Da får du en fin rundsløyfe i eikeskog med tilgang på en fin badestrand. Ytterst er det også fine svaberg, men det var krevende å runde på disse. Vi har derfor valgt å følge stien gjennom eikeskogen. Så må du samme vei tilbake.

HÅNESTANGEN: Ytterst på Hånestangen inne i en flott eikeskog finner du denne lille perlen av en strand.
Foto: Lars Verket (2021)

Når du er tilbake til utgangspunktet fortsetter du rett frem, helt til Hånesveien. Her kommer du inn på nybygget gang- og sykkelsti. Følg så denne innover mot byen. Her finner du også busstoppet Planteskolen, og kan evt ta buss til Vige for å slippe unna en del asfalt. Men, spaserturen til Vige byr på noen overraskelser som du kanskje ikke vil gå glipp av!

Under feltarbeidet var vi innom båthavna i Hånesbukta, men fant ingen sti ut av denne. Veien ser ut til å gå inn til hytter, og det er ikke merket inn stier i kart. Vi lot derfor Strømsheia ligge (i denne omgang).

Midt på Strømsheia tar du av fra sykkelveien, og inn på en annen sykkelvei til venstre. Denne følges gjennom bebyggelse og over bro innenfor Rona. Så kan du gå over bryggen helt nede ved vannet, og komme opp på vei inn til gammel bebyggelse på andre siden av den gamle brua. Ikke gå over denne, men fortsett under motorveien langs vannkanten bort til båthavn.

RONA: Her står vi nesten under motorveien og tar bilde av utløpet fra Drangsvannene. Koselig gammel bebyggelse og spennende historie. Den uoff. kyststien kommer ned veien til høyre i bildet, fortsetter under motorveien og bort til båthavna i Rona.
Foto: Lars Verket (2021)

Her går du langs vannet, runder lagerbygning og går innover parkeringsplass/båtopplag. I enden av denne finner du sti i venstre hjørne. Følg denne til privat vei og gå ut på gang-sykkelsti langs Sømsveien. Ganske kjapt tar du av til høyre ned mot vannet igjen på Torsvikveien. Her kommer du etterhvert under Varoddbrua, som er et yndet fotomotiv fra denne siden.

VARODDBRUA: Fra Torsvikveien har du tilgang til det klassiske motivet av Varoddbrua. Om natta tar en gjerne bildet litt fra siden for å få med gatebelysningen. Da vi var under regnet det ganske kraftig. Trykk på bildet for større versjon.

Etter brua følges Torsvikveien opp til venstre, og i første sving tar du til venstre igjen. I mai 2021 var det mye byggearbeid her, men etterhvert vil du da komme sømløst inn på ny gang- og sykkelbro. Følg denne over til andre siden av Topdalsfjorden (bysiden).

Etter at du har krysset motorveien på den nye gang- og sykkelveien kan du ta av en avstikker ned til høyre (denne er ikke med i tracket, og det er mulig du må gå litt bakover etter at du kommer av ny gang- og sykkelvei for å få med deg denne). Her er det rekkverk ned rundt en kolle, og på baksiden av den er det en grønn lomme. Kjenn hvordan ørene slapper av fra motorduren, og lydbildet endres totalt! Følg sti inn til plen, og gå inn på sykkelvei igjen. Denne følges frem til Vige busstopp.

GRØNT: Ganske utrolig at motorveien går bak haugen til venstre. Lydbildet blir veldig annerledes på denne lille avstikkeren. Trykk på bildet for større versjon.

Lengde: 13,3 km

Slutt: Vige (busstopp)

Forbedringspunkter/utforskning

• Skiltet «Privat vei – gjennomgang forbudt» mellom Kvernhusvika og Grovika gir lite mening slik det står i dag. Den veien skiltet henvises til har som nevnt en sti som går av ned mot vannet. Denne strekningen viser med all tydelighet hvorfor merking er viktig.
  • Nedenfor Ansgarskolen kunne stien med fordel gått tettere på vannet. Selv om det er ur i store deler av dette området, så skulle det være mulig å få til en sti som holder høyden og nærheten til vannet.
  • Sør av Ansgarskolen er det en fotballbane. Her kommer den uoffisielle kyststien ned på langsiden. Etter 10-20 meter tar det av en ny stil til høyre ned til vannet der det har vært en gammel brygge. Her blir det klyving opp, og ingen sti videre dessverre. Etter å ha bakset i skrentene her en stund gikk jeg til topps. Raskt gjennom en hage og over et gjerde…. Så Kyststien må definitivt gå rundt dette området foreløpig. På andre felttur dukkket det opp en trapp bak toalettet på Vigvoll – vi gikk ikke opp denne, men det tyder jo på at det har gått noen form for sti opp her. Hvis en legger i en del penger til tilrettelegging her, så vil en kunne få en spektakulær kyststi.
  • Strømsheia – mulighet for rundløype.
  • Etter båthavna i Rona skal det være mulig å gå enda nærmere vannet, men dette må vi komme tilbake til.
  • Samme gjelder hvordan siste delen av den nye sykkelstien sammenfaller med det lille grøntområdet på siden av broa. Antagelig må du gå litt tilbake for å komme inn på dette, men det er det vel verdt!