For noen uker siden var vi i Sverige, og det er imponerende å se hvordan Kyststien fortsetter sørover inn i Sverige. Vi var bare innom en kort strekke, men fikk da se litt merking:

For oss som elsker å gå langs kysten
For noen uker siden var vi i Sverige, og det er imponerende å se hvordan Kyststien fortsetter sørover inn i Sverige. Vi var bare innom en kort strekke, men fikk da se litt merking:

Arbeidet med kyststi går tregt i Kristiansand. Vi lagde den digitale kyststien i 2021, og ga alt vårt arbeid til kommunen. Siden er det merket litt over 3 km i 2024. Så nå har vi laget et brev til alle bystyregruppene, og håper at de kan være med på å få fart på sakene. Brevet finner du her.
Fortsett å lese «Brev til bystyregruppene»Den 17. og 18. mars arrangerer Friluftsrådenes Landsforbund Stikonferansen i Kristiansand. Vi har utarbeidet en brosjyre til deltagerne: Kyststi Kristiansand.

Mens vi venter på mer kyststi i Kristiansand – det ser dessverre ut som det ikke blir noe mer i 2025, så legger vi ut litt inspirasjon fra utlandet. Her fra Frankrike og Sverige.

Vi har vært på Hvaler, ved besøkssenteret på Storesand. Her ble det en prøvesmak av kyststi i begge retninger, og her kan du få noen inntrykk.

I år var det nok en gang klart for cafévert-tilværelse på Dvergsøya i uke 25. Planen var å merke kyststi rundt øya etter trasé fra 2025, men slik skulle det ikke gå. Men, vi fikk laget en Reel med hele 60 små videoklipp:
Advokatfirmaet Holth & Winge har levert «Utredning som grunnlag for veileder om kyststi» til Miljødirektoratet. Såvidt jeg har skjønt skal den legge grunnlaget for en veileder til kommunene. Den kan være vel verdt en titt!

I dag kom jeg over masteroppgaven Maria Syrtveit skrev om kyststi i mai 2024 ved NMBU. Den har tittelen: Betydningen av kyststier i et folkehelseperspektiv En kvalitativ studie med fokus på opplevelser og bruk. Hun tar utgangspunkt i to problemstillinger:
På mandag hadde vi et hyggelig gjensyn med strandstien ved Åros. Den er en del av den uoffisielle kyststien, men har fått navnet «strandsti». Den er ikke merket med det offisielle kyststi-piktogrammet. Men, det er en fantastisk sti, der en kommer på utsiden av alle private eiendommer i området:

I fjor avleverte Sigrid Lyslo Wilhelmsen en masteroppgave om kyststi i faget By- og regionplanlegging ved fakultet for landskap og samfunn. Dette er ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Tittelen på oppgaven er «Kystnært nok? Konflikter, samarbeid og ulike erfaringer knyttet til kyststier i fire kommuner.« (PDF)
